De afgelopen week had ik twee telefoontjes met klanten en de essentie van een duidelijke visie en focus werd me weer duidelijk. Of het nu om een individu of bedrijf gaat… maak een duidelijke keuze in jouw merk en positionering en zorg voor een ijzersterke visie. Dan kiezen mensen jou omdat ze zich met je identificeren en geïnspireerd en vertrouw voelen.
Start in een persoonlijke pitch met jouw droom en visie
De eerste call was met een klant die ik help met haar branding. Zij mag pitchen voor een board voor een hoge functie inclusief leertraject. Ontzettend spannend. We zijn door haar hele pitch heengelopen en hebben geoefend. We hanteerden deze volgorde:
- Haar droom om de wereld te veranderen
- Haar visie op haar vakgebied
- De inzichten die ze de afgelopen twintig jaar opdeed, uitdagingen die ze tegenkwam en waar ze allemaal tegenaan liep
- Haar visie op de functie waarvoor ze gaat pitchen
- Hoe zij daar vanuit haar unieke talenten en persoonlijkheid aan bijdraagt
- Afsluiten met haar droom om het verhaal weer rond te maken
Zorg dat je mensen wegblaast met jouw droom en gedachtengoed
Wat wil jij veranderen of achterlaten in de wereld? Wat is daarvoor nodig? Met een unieke visie plaats jij je als high-end expert in een klap boven andere professionals. Met een duidelijk visie willen mensen met je in gesprek en met je samenwerken.
Zij gaat rocken. Ik weet het gewoon.
Alleen al het feit dat ze haar verhaal nu rond heeft, geeft haar rust. Hoeft ze zich alleen nog te concentreren op vooraf aarden en een fantastische outfit met dito haar en make-up.
Goed nadenken over jouw visie en jouw verhaal rond maken, geeft zelfvertrouwen. Dit gaat niet altijd overnight, dat realiseer ik me al te goed. Het kostte mij ook jaren aan lezen, oefenen, aanscherpen en uitschrijven tot ik op een dag wakker werd en dacht: “Ik heb mijn verhaal gewoon rond.” Vanuit een aantal ijkpunten in mijn verhaal durf ik nu het podium op te stappen met zelfvertrouwen. Zolang ik die ijkpunten aanhoud, durf ik te vertrouwen op mijn kennis, inzichten, ervaring en voorbeelden. En dat is zo ontzettend fijn.
Bedrijven met een duidelijke positionering trekken mensen aan
Het tweede gesprek was met een financieel directeur van een groot bedrijf. Ze vinden het lastig mensen te vinden voor een specifieke functie. En de mensen die ze al hebben worden continu weggekaapt.
We starten sowieso een ambassadeurstraject. Gelukkig kon ik hem ervan overtuigen eerst de basis in te duiken. Ze hebben namelijk nog geen duidelijk merkverhaal, geen duidelijke positionering gekozen en doen nog niet veel aan zichtbaarheid. Vanuit angst, want wat als er gekke dingen gezegd worden en “Het was tot nu nooit nodig.”
Nu wel! Mensen willen zich kunnen identificeren met jouw cultuur, jouw DNA, met wat jij de wereld te bieden hebt en waar je voor staat. Niet alleen voor klanten, ook voor huidige en toekomstige medewerkers. Zij moeten worden betrokken bij het merkverhaal. Zodat zij het kunnen omarmen en uitstralen, massaal. Zo maak je van jouw bedrijf een magneet waar mensen onderdeel van uit willen maken. Volgens onderzoek presteren bedrijven die investeren in de betrokkenheid en expertise van hun mensen 200% beter.
Doe je niets, dan haken mensen af.
Doe je niets aan online zichtbaarheid, dan mis je niet alleen mensen omdat ze je niet kunnen vinden. Mensen haken ook af omdat ze je weinig inspirerend vinden en dat geeft ze geen vertrouwen. Er zijn immers genoeg alternatieven.
Dus kies en word gekozen.
Mijn opdracht voor jou voor een waanzinnig 2021
Ga rustig zitten en brainstormen met jezelf of met jouw team:
Welke positionering claim jij met welke gedachtengoed?
En draag het direct uit. Ik beloof je dit: het geeft waanzinnige openingen voor mooie gesprekken, sollicitaties en deals.
your Story. your Brand. Enjoy.