Contentcuratie om nog sneller thought leader te worden

Slim gebruik maken van bestaande content

Er wordt veel content geproduceerd en gedeeld. Ik zie steeds vaker dat kwantiteit meer prioriteit krijgt dan kwaliteit om maar zoveel mogelijk zichtbaar te zijn. En om de algoritmes van de platformen te voeden. Alleen het gevaar van zoveel mogelijk zichtbaar willen zijn is dat je alle kanten uitschiet. Sterker nog, in de drang om zoveel mogelijk content te produceren zie ik mensen zichzelf zelfs tegenspreken in posts en artikelen. En dat is jammer. Want ik volgde je omdat je een expert bent, omdat ik van je wil leren. Maar op deze manier verlies ik mijn vertrouwen. Consistentie is key. Houd je bij jouw expertise en als het moeilijk wordt steeds iets nieuws te verzinnen, duik dan in bestaande content. Maak het jezelf gemakkelijk en wees slim.

Contentcuratie wordt vaak vergeten

Om een expert in iets te worden moet je er veel over weten. Het is voor de hand liggend, maar zorg dan ook dat je zoveel mogelijk weet over jouw expert topic. Je kunt gericht naar een congres of event gaan. Er boeken over lezen. Of je bezoekt netwerkborrels. Je kunt ook internet en social media afstruinen en artikelen, trendrapporten en whitepapers lezen. Zo houd je jouw kennis op peil en ben je op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen.

En… als je ze dan toch gelezen hebt, deel ze meteen via social op jouw persoonlijke kanalen. Dat wordt vaak vergeten. Terwijl hier briljante kansen liggen. Je laat namelijk zien dat je ermee bezig bent. Je hoeft niet perse een eigen artikel te schrijven om goed zichtbaar te zijn. Er is namelijk al zoveel geschreven over jouw onderwerp, maak daar dan ook slim gebruik van met contentcuratie: het hergebruiken van bestaande content.  

Een voorwaarde: maak het wel even persoonlijk

Hoe je bestaande informatie eigen maakt? Door het niet klakkeloos te delen, maar altijd te voorzien van een persoonlijk bericht voor je het deelt. Als je het deelt, schrijf in jouw begeleidende post dan waarom je het deelt. Geef jouw mening over de informatie, jouw grootste inzicht, tip, visie of conclusie. Ook als je het er niet mee eens bent. Mooie kans om jouw kant van het verhaal te vertellen.

Zolang je het positief houdt. Mensen houden niet van zeikerds 😉 Op die manier maak je jezelf snel zichtbaar op jouw onderwerp, mensen koppelen je naam eraan et voilà, jouw doel is daarmee bereikt.

Mijn opa zei: “Kennis is macht. Karakter zoveel meer”. En gelijk heeft hij. Hoe meer je weet over een bepaald onderwerp, hoe meer je jouw expertstatus kunt claimen. Gecombineerd met jouw karakter maakt het helemaal waardevol.

Waarom überhaupt hought leadership?

Tijdens een workshop zei iemand tegen me: “Ik zie er de noodzaak niet van in om online mijn kennis te delen. Ik heb het druk zat en wil niet dat anderen met mijn kennis aan de haal gaan”. Maar weet je, als jij het niet doet, doet een ander het wél en uiteindelijk komen ze dan niet bij jou uit, maar bij die ander.

Echt waar, het is zo leuk om kennis te delen. In het begin moet je eraan wennen, maar op een bepaald moment gaan mensen je zien als expert. Vooral als je naast content delen ook jouw visie op het onderwerp eraan koppelt. Thought leader noemen we het ook. Je trekt dan automatisch mensen naar je toe omdat ze met je om de tafel willen. Je bereikt jouw doelen dan zoveel sneller, makkelijker en op een leukere manier.

Hou je wel bij een topic. Ok of twee, maximaal drie. En ga niet verzinnen om te verzinnen. Wissel content van anderen af met jouw eigen content om jouw awesome brand te onderstrepen.

Draag je expertise uit in alles wat je doet. Own it. Want als jij het niet doet, doet een ander het wel.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ik hou ervan om te creëren en inspireren. En daarin wissel ik graag af. Van korte, pakkende post om je mee te nemen in mijn wereld tot longreads voor diepgaande inzichten. En van video’s met hot tips tot mijn podcast waarin ik mensen interview en mijn mening deel.

Nieuwsbrief

Download de weggever ONTDEK JOUW MISSIE en zet een eerste stap naar zakelijk succes. Enjoy!

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang tips en verhalen om jezelf te presenteren en presenteren als high-end expert met wie mensen willen werken